Recente wijzigingen in Mailchimp

In mei 2019 heeft Mailchimp zijn abonnementsvormen veranderd en een aantal wijzigingen doorgevoerd op het platform. De belangrijkste zichtbare wijziging is het onderdeel Audience dat vroeger ‘Lists’ heette. Voorheen was het mogelijk een onbeperkt aantal lists aan te maken om je contacten per groep te scheiden. Vanaf mei 2019 kun je –in een gratis account- slechts één Audience-list beheren.
Een melding die je hierdoor in kunt krijgen in Mailchimp - Sending has been paused because there are account conflicts that need to be resolved.

Geen probleem, Westdesign helpt!!
Heb je een gratis Mailchimp-account, dan kun je je bestaande lijsten nog gewoon gebruiken. In een betaalde variant kun je weliswaar meer lijsten aanmaken, maar het maximum aantal lijsten is ook dan maar vijf. Voor beide situaties geldt dat Westdesign je kan helpen je Audience-list(s) efficiënter in te richten zodat je geen prijzig abonnement hoeft af te sluiten en je desondanks doelgerichte campagnes naar je contacten kunt verzenden.

De voordelen van beperkte Audience-lists

De bovengenoemde wijziging naar slechts één Audience-list in Mailchimp is verklaarbaar en heeft ook voordelen. In Audience maak je gebruik van groups, tags en segments om je lijst beter onder te verdelen en een doelgerichte campagne op te stellen. Waarom deze Mailchimp-aanpassing jouw werk gemakkelijker maakt, leggen we hieronder uit.

Privacy
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR) is een belangrijke reden voor het doorvoeren van deze wijziging. Stel, je Mailchimp-account bevat meer dan één lijst. Dan is het niet uitgesloten dat het e-mailadres van jouw abonnee in meerdere lijsten voorkomt. Als de abonnee zich uitschrijft uit je lijst, is de kans groot dat zijn e-mailadres in je andere lijsten blijft staan. Vergeet je het e-mailadres van de abonnee in kwestie uit je andere lijsten te verwijderen dan ontvangt hij –ongewenst- toch weer een nieuwsbrief van jou. En dat wil je natuurlijk voorkomen!

Minder lijsten, minder werk en geen dubbele kosten!
Met slechts één lijst hoef je mutaties ook slechts één keer door te voeren. Het voorkomt dubbele contacten die in meerdere lijsten staan.
Met een betaald account (maandelijks) betaal je namelijk voor het totaal aantal contacten die voorkomen in al je audience-lijsten samen. Een contact dat in meerdere lijsten voorkomt wil je daarom voorkomen, want Mailchimp telt deze contacten dus bij elkaar op. Natuurlijk geen probleem wanneer dit een klein aantal is. Maar we hebben al genoeg situaties meegemaakt waarbij dit honderden tot duizenden euros op jaarbasis kan schelen.

Doelgroepgerichte nieuwsbrieven verzenden
We nemen aan dat je hebt nagedacht over de opbouw van je lijst en dat je een duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep. Je kunt je doelgroep opsplitsen in interessegroepen en het spreekt voor zich dat je nieuwsbrieven verstuurt die specifiek gericht zijn op de interessegroep. Zo bereik je dat jouw contacten relevante informatie ontvangen. Dat vergt een tijdsinvestering, maar dat betaalt zich terug omdat je op deze manier een groter marketingeffect bereikt met je e-mailcampagnes. Daarnaast zullen abonnees minder vaak uitschrijvingen en je mailings beter lezen.

Mailchimp Audience-list en jouw CRM-systeem

De e-mailadressen van klanten en relaties kunnen eenvoudig in Mailchimp geïmporteerd worden, bijvoorbeeld uit een CRM-programma of uit een klantenlijst in Excel.

Sinds mei 2019 is het niet meer mogelijk om voor iedere interessegroep apart een lijst aan te maken in Mailchimp. Tijdens de training laten we je zien hoe je jouw interessegroepen kunt indelen in één of een beperkt aantal lijsten en hoe zich dat vertaalt naar het model van jouw organisatie.

Voor wie is deze Mailchimp Audience training bedoeld?

Deze Mailchimp Audience training is geschikt voor zzp’ers en medewerkers van organisaties die al bekend zijn met de mogelijkheden van Mailchimp. In de training richten we ons specifiek op jouw situatie. Als je het lastig vindt je contacten te organiseren binnen de Audience-lijsten dan is deze training ideaal voor jou!

Wil je meer weten over andere onderdelen binnen Mailchimp lees dan meer over de workshops Basis, Gevorderd en Maatwerk.

Wat ga je leren tijdens de training?

  • optimaal inrichten van jouw Audience-lijst
  • toepassen van groepen, tags en segmenten
  • onderhouden van Audience-lijsten

Het inrichten van je Audience-lijst proberen we zoveel mogelijk binnen de gegeven tijd te doen. Bij meer complexe situaties kun je kiezen voor de meerdaagse training. Kristian geeft advies over het optimaal inrichten van je Audience-lijst en beantwoordt je vragen. Na afloop ontvang je een documentatieset en praktische tips zodat je direct effectieve nieuwsbrieven kunt verzenden aan je interessegroepen!

Wat heb je nodig tijdens de training?

  • jouw huidige lijst(en) situatie
  • laptop met oplader
  • je inloggegevens van Mailchimp
  • * sommige onderdelen zijn alleen volledig toegankelijk met een betaald account

Duur van een trainingsessie en mogelijke locaties

  • een trainingssessie duurt drie uur en kost € 389,- exclusief btw
  • de vermelde prijs is op basis van een privéles
  • incompany training aan kleine groepen van eenzelfde bedrijf op aanvraag. Hiervoor geldt een meerprijs van € 100,- per persoon exclusief btw
  • vanwege de huidige situatie rondom corona bieden we de training ook online aan. Dan kan iedere deelnemer vanaf zijn eigen werkplek op kantoor of thuis aansluiten.
  • ééndaagse of meerdaagse Mailchimp training op aanvraag

Hoe meld je je aan voor deze training?

Vul het aanmeldformulier in op deze pagina en stuur ons een overzicht van de onderwerpen waarover je meer wilt weten. Aan de hand van je voorkeuren nemen we contact met je op en bespreken we de mogelijkheden. Daarna ontvang je de offerte.

Heb je zeer specifieke vragen of ben je opzoek naar specifieke organisatiegebonden oplossingen binnen Mailchimp, dan bieden wij ook de Mailchimp maatwerk workshop aan.

Klinkt je dit allemaal als ‘abacadabra’ in de oren? Dan is onze workshop Mailchimp basis een betere keuze voor jou!

Snel meer informatie nodig?

Bel met Kristian Sauer op 06-55925802, of stuur een e-mail aan kristian@westdesign.nl.

Mogelijkheden

  • workshop op afspraak, op jouw tijd
  • privéles of les aan kleine groepen
  • ook buiten kantooruren of in het weekend
  • locatie: incompany, online of extern

Prijs per training van 3 uur

  • privéles € 389,- excl. 21% btw
  • meerprijs per persoon € 100,- excl. btw
  • voorrijkosten bij incompany of extern gegeven lessen

Voordelen

  • inclusief persoonlijk advies
  • inclusief lesmateriaal
  • inclusief deelnamecertificaat
  • inclusief koffie of thee

Aanmelden training
Bel Kristian: 06-55925802
Of ontvang een persoonlijk aanbod via onderstaand formulier.

*
*
*
*
*

We gebruiken je gegevens voor het verzenden van e-mailberichten en het maken van een afspraak.
Lees hier onze privacyverklaring

Westdesign is officieël partner van Mailchimp.

Mailchimp partner

Tevens interessant
Westdesign heeft meer dan 15 jaar ervaring met het ontwerpen en technisch realiseren van maatwerk nieuwsbrieven. Dat doen we ook voor bedrijven: we ontwerpen je nieuwsbrief, bouwen hem naar jouw wensen en integreren het template in Mailchimp. Daarna kun je zelf de mailings opmaken en verzenden met je custom-made nieuwsbrieftemplate.

Lees meer over maatwerk nieuwsbrieven voor je bedrijf